اخذ ماليات 10 درصدي از خانه‌هاي نوساز به صلاح نيست

رييس كل سازمان امور مالياتي از رايزني با وزارت راه و شهرسازي براي ايجاد سامانه اي جهت شناسايي خانه هاي خالي براي اخذ ماليات تا پايان سال جاري خبر داد و گفت: در شرايط فعلي ركود مسكن اخذ ماليات ۱۰ درصدي از خانه هاي نوساز به صلاح نيست.

سيد كامل تقوي نژاد با اشاره به تلاش سازمان امور مالياتي در خصوص عملياتي كردن اخذ ماليات از خانه هاي خالي طبق قانون گفت: براي اخذ ماليات از خانه هاي خالي بايد وزارت راه و شهرسازي سامانه اي براي شناسايي اين واحدها ايجاد كند.

رئيس كل سازمان امور مالياتي ادامه داد: طبق وعده وزارت راه و شهرسازي تا پايان سال 96 سامانه شناسايي واحدهاي خالي ايجاد شده و اطلاعات اين خانه ها استخراج مي شود تا سازمان امور مالياتي طبق آن به اجراي قانون اقدام كند.

وي با بيان اينكه در زمينه اخذ ماليات از خانه هاي خالي قانون وجود دارد، افزود: اطلاعات بايد از سوي وزارت راه وشهرسازي در اختيار ما قرار بگيرد زيرا قانون مكلف كرده تا بر اساس سامانه اقدام كنيم.


آخرين وضعيت اخذ ماليات 10 درصدي از خانه‌هاي نوساز

تقوي نژاد در پاسخ به سوالي مبني بر اخذ ماليات 10 درصدي از خانه هاي نوساز به كجا رسيد، گفت: در ماده 77 قانون ماليات هاي مستقيم يك حكم وجود داشت كه بر آن اساس 10 درصد از نقل و انتقال واحدهاي نوساز علاوه بر ماليات ماده 59 دريافت شود، طبق اصلاحيه قانون ماليات هاي مستقيم كه در سال 94 تصويب شد بر اساس لايحه ارايه شده از سوي دولت دهم قرار بر اين شد كه ماليات نقل و انتقال مسكن مثل ساير واحدهاي توليدي تلقي شود.

وي ادامه داد: در قانون مذكور گفته شده كه بايد به ماخذ اشخاص حقيقي و حقوقي از سود و زيان مربوط به واحدهاي توليد مسكن ماليات اخذ شود، البته در آيين نامه اي كه در دولت تصويب شده تلاش بر لحاظ شرايط حاكم بر مسكن و ركود آن بوده است.

تقوي نژاد گفت: تا حدودي آيين نامه اخذ ماليات از خانه هاي نوساز به نحوي تنظيم شده كه مشوق هاي مربوط به سرمايه گذاري در اين بخش كم رنگ نشود.


مشوق هايي براي سرمايه گذاري در بخش مسكن در نظر گرفته شده است

وي با اشاره به مشوق هاي در نظر گرفته شده براي سرمايه گذاري در بخش مسكن، تصريح كرد: دايره شمول اين ماده مربوط به كساني است كه پروانه ساخت آن ها از سال 95 به بعد صادر مي شود و ديگر مشوقي كه در اين زمينه در نظر گرفته شده در خصوص قيمت تمام شده مسكن است، با توجه به اينكه كه زمين نقش مهمي در نرخ مسكن دارد مقرر شده تا قيمت زمين به قيمت فروش لحاظ شود.

تقوي نژاد ادامه داد: وقتي قيمت فروش را براي زمين در نظر گرفتيم يعني عمده هزينه هاي قابل قبول مالياتي در قيمت تمام شده زمين لحاظ خواهد شد.

وي افزود: در حال حاضر براي اشخاص حقيقي اگر ظرف 3 سال نقل و انتقال صورت بگيرد ماليات اخذ مي شود و براي شهرهاي زير 100 هزار نفر اين امتياز لحاظ  شده كه ماليات اخذ نشود.

رئيس كل سازمان مالياتي كشور يادآور شد: براي اشخاص حقوقي به نسبت سود و زيان آن ها ماليات اخذ مي شود و اگر واحد مسكوني سودي نداشته باشد مالياتي پرداخت نمي شود.


ضرورت وصول ماليات مقطوع

وي با بيان اينكه بنده به عنوان يك كارشناس امور مالياتي اجراي ماده 77  و اخذ ماليات از خانه هاي نوساز در شرايط فعلي را نمي پسندم، گفت: اعتقاد من اين است كه ماليات هر چه به سمت ماليات مقطوع ميل پيدا كند هم كار وصول راحت تر مي شود و هم تكليف توليد كنندگان مشخص مي شود.

تقوي نژاد ادامه داد: اجرايي نشدن اين ماده شايد از جهت درآمدهاي مالياتي نسبت به دوره قبل 10 درصد ميزان ماليات ما را كاهش دهد اما ما نمي خواهيم در شرايطي كه نياز است مسكن رونق بگيرد التهابي در اين بخش به وجود بيايد.

رئيس كل سازمان مالياتي كشور از آمادگي سازمان امور مالياتي براي همكاري با مسئولان وزارت راه و شهرسازي و ساير مسئولان مربوطه نسبت به اصلاحيه اي اين ماده خبر داد و تصريح كرد: ما خواستار خروج مسكن از ركود هستيم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.